Kemamaabahan.

Itu nama lain bagi aku dalam usaha mendalami ilmu keibubapaan dan sebab anak-anak panggil mama dan abahnya abah jadi aku bagi nama begitu. hihihi aci ke?

Kadang-kadang aku selalu rasa aku tak matang-matang sebab kadang-kadang aku pun ada angin nak merajuk dan menangis takde ribut takde taufan ko nak menangis APA KENA KO NIH? Kalau agaknya suami aku hilang sabar mau juga dia tanya aku begitu tapi sebab dia selalu tengok Transformer( terpaksa tengok sbb Si Ghaus yang syebok tu sikit-sikit nak nengok transformers) dia pun dah transform jadi suami dan abah yang sangat penyabar dan penyayang berbanding dulu masa baru-baru kawen garang giler woh takut aiii ( bukan tak penyayang, tapi garang). Dah nak dekat 7 tahun dah kami berkahwin. Abang, aii sayang you lebih la..

Back to the story, aku banyak beli buku kemamaabahan ni sebab satu, aku memang suka membaca dan cuba menukar bahan bacaan yang berfaedah tapi hanya untuk faedah keseronokan aku kepada yang memberi faedah kepada semua orang. Ni ke tanda aku dah semakin matang dalam menangani isu-isu dalam hidup? Sudah tentu. Memang patut pun, dah nearly 30 dah, tak matang lagi tak tahu la aku ni...

Contoh bahan bacaan berfaedah untuk aku sahaja
:D Tau korang pun minat Edward Cullen Vampire dgn Jacob Serigala kan kan? Baik mengaku..



So simpan buku buku si Bella ni, buka buku lain,( dah abis baca pun. :) )

Buku ni buku lama aku jumpa di kedai buku lama, dapat beli dengan harga murah sesangat, RM 5 ke barapa ntah, harga asalnya 15 pound.



Aku suka penulis Jamiah Samian. Sebab cara penulisannya melalui pengalaman dan buku ni sangat membantu pada mereka yang ada anak-anak lelaki yang aktif, bijak dan agak naughty macam hero-hero aku. Beri perspektif baru kepada mama muda dan ia menukar method aku dalam menangani anak2 lelaki.

Buku memahami jiwa kanak-kanak ni ibu yang beri. Dia dulu cikgu tadika. Sungguhpun garang dan mulutnya suka mencomel, dia la queen of my heart, dan dia selalu katakan pada aku, jangan sesekali memukul anak kecil (5 tahun ke bawah). Sebab nanti kita bunuh emosi sayang mereka pada kita.Marah sikit-sikit takpe, tapi biar marah yang mendidik. Buku yang lagi satu tu beli online di Bookcafe PTS. Dah khatam banyak kali dan yang aku paling suka baca, aku baca hampir setiap malam tiap kali sebelum tidur. Sentiasa ada bawah bantal.



Ada lagi beberapa buah, malas nak snap.Ada banyak buku dipasaran yang boleh bantu ibu ayah zaman sekarang dalam menangani anak-anak alaf baru yang serba cerdik dan zaman mendatang yang serba mencabar. Kadang-kadang sibuk sangat bekerja dan urusan anak-anak kita serah pada ahkak bibik pun tak boleh juga.. (maap la kalau ada yang terasa)
Nanti kalau dia kata, "ahkak bibik, adik sayang you lebey la..." ha..sudah.

Apa-apa pun kita usaha je,agar anak-anak berjaya, berilmu dan menyayangi kita seadanya. Allah yang tentukan bukan? Pokok pangkal niat.
Just sharing, bukannya pandai sangat pun.
Tu je , bye.

XX Redcomel XX

4 comments:

mak encik | SZ said...

wowww bykkknyaa buku ...
puas gak baca mula2 tadi perkataan apakah itu?
rupanya mam+abah...hehehe
kami jadik kemamaayahan la!

Syahida said...

red, akak pun ada buku jamilah samian tu..bagus bukunya,kan?

Khairani Bahaudin said...

Suzi...kemamayahan...hihi Comel!!!
tula red kawen muda, parenting skill pun kena belajar..:)

Khairani Bahaudin said...

kak syida..haah...bukunya bagus... satu red beli di MPH, yang anak lelaki hebat tu hubby red belikan di pesta buku dapat harga murah sesangat. lenkali nak tunggu pesta buku je, pastu borong bebanyak...syok! :D