SWAROVSKI ADDICTS!!



Assalammualaikum...
Ada sesiapa yang diluar sana yang juga sangat menggemari kristal swarovski, sila angkat tangan sebab kita buleh jadi kawan. :) Membuat perhiasan 'custome made' salah satu hobi saya dan perkiraan saya dah jual beratus utas gelang & rantai. Sudah menceburi bidang ni hampir 3 tahun, saya seronok bermain dengan tali tangsi dan kristal, yang di buat secara sambilan..( almaklum saya ada 3 orang anak lelaki yang sangat manja dan cukup cemburu bila saya mengadap kraf2 saya..)

Buku pertama Beading saya yang di hadiahkan suami semasa harijadi ke 26. TQ abang. :)
Saya dapatkan di MPH. Harganya dalam lingkungan RM 50++. Sebenarnya agak sukar nak dapatkan reference mengenai craft di Malaysia dan kalau ada pun di import dan MAHAL. (Masyarakat kita kurang kreatif ker? emm.. ) Orang kita tak rajin tulis buku.Hakikat. Jangan marah. Dulu kakak saya pun kata nak jadi writer tapi sampai sekarang pun tak tulis-tulis buku.. hihihih.. ( if you are reading this, jangan marah ye sis..Just missing you) Ha, sudah lah Ani, she's not missing you too!! ~ dah..dah.. jangan gaduh -(kata ibu) melalut-lalut sudah..

Back to the subject. Bagi saya jika anda baru mahu berjinak dengan membuat perhiasan sendiri, Swarovski kristal yang paling menarik dan cantik, anda boleh search di Ebay, banyak yang menjual pada harga berpatutan. Kalau anda nak buat design yang simple-simple, tak perlu banyak skill, dan tak perlu beli buku mahal dulu.. Cuba buat yg simple seperti ini..


yang ni pakai 2 tali tangsi..




Bahan- yang diperlukan for basic stringing

1. Tali tangsi ( Clear Strings)~ kalau nak pakai tiger tail pun buleh jugak, tahan lasak sikit, dan tak cepat putus

2. Lobster claw clasps & jump ring

3. Kristal swarovski (pilihan anda :)


4. Bali beads(utk tambahan supaya cantik)


Mula-mula ukur tali tangsi @ tiger tail ikut kepanjangan pergelangan tangan kemudian basikan dalam sejengkal. tali tangsi ini pula ada saiz-saiznyer, tapi yang saya selalu guna 0.35 mm. Paling esuai, tak nipis tak tebal.


Then ikatkan pada lobster claps , kemas2, then masukkan kristal ikut gubahan warna yg anda gemari.


Dah cukup masukkan batu dalam string ikut pergelangan tangan anda, then buat closure dengan jump rings. Dah siap. :) Senangkan?


Ini salah satu hobi yang boleh jadi income tetap. Saya masih jual kristal-kristal saya walaupun sudah tak berapa aggresif, tapi masih slow and steady.. :P

Nanti kalau dahpandai basic stringing, boleh buat teknik weaving pulak. :)

Di bawah ada contoh gelang yang saya buat pakai teknik weaving.




Pink Sweet

Ocean Blue



Pearl Elegant


Kalau nak tempah, buleh.. ada banyak lagi design, nanti saya masukkan. Nanti saya share lagi cara-cara nak buat weaving pulak ok? Till then..~bye

3 comments:

zahryanie said...

ani..
i love it sooooo much!!!

nor said...

salam ani... come across your blog as i'm blog walking..
jom cek bahan2 loose utk jewellery at http://noirjewelry.blogspot.com
TQ
teruskan berhobby

Biar Tinggi di Langit said...

kalau nk tempah, macam mana?