Satu-satunya Kakak saya...

Teringat iklan celcom, ada sorang budak perempuan rambut panjang( cute giler) pegang belon, tanya semua orang perempuan yang lalu lalang suruh jadi kakak dia. " Nak jadi kakak saya tak?" Tapi kesian, takde siapa peduli pun, sebab ye la... gile ker apa suruh =========> orang jadi kakak awak?:P

Saya suka tgk iklan, saya orang yang tak kisah tgk iklan banyak-banyak di TV, kecuali kalau ada cerita yang saya betul2 suka. Mengeluh juga kalau banyak iklan. Tapi selalunya tak kisah. Dan iklan Celcom tu salah satu iklan yang saya suka. Dan peliknya saya kini dah jadi budak kecik rambut panjang yang comel tu. Mencari kakak saya.. ;( Satu-satunya kakak saya..

Ibu selalu pesan, jangan gaduh-gaduh.. tak baik. Yup, saya mmg adik manja yang mengada-ngada satu ketika dulu. Saya masih manja sampai sekarang, mengada-mengada mungkin dah kurang kot sejak anak tiga ni :) Kecik-kecik memang suka bergaduh..yela namapun budak-budak..tak bestla kalau tak gaduh..Main pondok-pondok belakang rumah, curik-curik pakai baju angah...Pakai barang-barang dia... Kenangan yang banyak cuma tinggal kenangan.
Tapi saya kira sejak dah besar-besar ni tak pernah kami gaduh pun, tapi tak tahula.. mungkin sibling rivals wujud tanpa saya sedari. Pelik..pelik...ya.. baru saya tahu, mungkin saya ni middle class people and tiba-tiba anak Guru Besar and ibunya guru sekolah tadika kemas tu dah tukar status hidupnya menjadi orang Aristokrat, Upper Class people~ adala orang tu cakap... (HA, AMEK KAU..) Funny isn't it. Adiknya kini dah masuk dalam ignorant list. Jangan terkejut bagaimana kuasa wang boleh merubah hidup anda, bukan sekadar apa yang anda boleh buat dengan wang, malahan APA YANG ANDA SANGGUP BUAT DEMI WANG. Tikam dari belakang saudaramu sendiri? Tak hairan.

Jangan salah sangka, bukan kakak saya yang jahat di sini.. tak.. Kakak saya orangnya baik, walaupun tak berapa peramah, tapi orangnya baik hati, sangat setia, bijak dan apa yang penting, dia memang sayangkan saya.Memang selalu bagi saya duit masa saya belajar dulu.. Suka belanja saya makan, tengok wayang, movie yang pertama kami tengok bersama, "Kekasih Awal dan Akhir" kat Cathay Jambatan Belly Melaka.. Abis tengok wayang, naik beca. Wah..best giler angah..Masa tu saya baru 12 tahun, Angah form 4. Masa tu tiket wayang baru RM 3 kan ngah? :)
Tapi entahlah, sebab ada batu api yang benar-benar jahat, dia kini dah berubah hati.( Yang nak terasa tu suka hati la... perangai orang tu pun bukan baik sangat~ ) Saya berharap dan sentiasa mendoakan dia berbahagia bersama orang yang dia sayangi, dan bersama-sama anak-anaknya yang saya sendiri tak tahu sama ada dah besar nanti mengenali saya sebagai makciknya. Mungkin taknak kenal pun, orang yang tak penting.


Kehilangan tu sangat pahit. Sama rasanya bila saya kehilangan makcik kesayangan saya bila dia meninggal akibat barah payudara. Tapi rasanya lagi perit bila kehilangan seseorang tu sebelum dia meninggal. Saya tahu saya takkan dapat jumpa kakak saya sampai bila-bila.Namun, saya masih mengharap.


Dah saya dah tak peduli dah.... mungkin lepas ni ada gangster berahak yang akan telefon saya sebab ada anak manja mak yang mengadu pada mak dia ada orang cerita pasal isterinya dia di internet. ;P Saya tak takut. Saya tak harap apa-apa pun dari kakak saya. Saya tak expect dia telefon saya, apatah lagi buat panggillan rindu (missed call) pada saya... Harap kakak saya akan mengetahui satu kebenaran yang mungkin selama ini dia nafikan. Apa yang penting...(bukan kerjasama ok! tu Wonderpets!!) saya sayangkan dia dan saya tahu dia tahu. Kita sedarah. Semoga Allah merungkaikan kekusutan yang ada, dan semoga Allah menyucikan hati-hati mereka yang hitam dan penuh dengki.Moga kasih kita kembali bertaut.Amin.

2 comments:

ecah said...

Ani...

kenapa dgn kakak ko?gaduh psl ape ni?aku ni pon byk adik badik pompuan..kak long aku pon pernah backstabbing aku...dpn baik..tapi belakang dok hasut adik2 jgn percaya ckp aku...aku buat baik je...

abdul azfar said...

Sabarla dengan apa yang berlaku.. ada hikmah di sebalik kejadian tu. kita hamba kerdil, tapi perlu berusaha untuk merungkai apa yang perlu. silaturrahim sesama adik beradik ni lebih terasa berbanding orang luar. tabah hadapi segalanya ok..