Perihal Teman baik

Saya memang suka berkawan dan cepat mesra. No one will sees me in arrogant mood atau sombong, belagak cam bagus dan etc. Memang tak suka.. kecuali kalau waktu diperlukan contohnya dalam lift ( rumah saya tingkat 15) dan on the way nak naik dalam lift tu ada mamat2 bangla yang keje kedai mamak kat Alim korner, takkan nak tunjuk sengih2 kan.Memang saya akan buat muka tak bagi can, muka "beranila ko nak kacau aku, aku belasah dengan payung ni kang." Tapi most of the time saya memang friendly, esp kepada kaum hawa la. Ye, saya tidak akan sekali kali tersengih senyum kepada kepada kaum adam yg tidak saya kenali, BAHAYA. Sangat sceptical memandangkan kadar jenayah yang semakin meningkat. Kalau nak masuk lift pun camtu, kalau yg tengah tunggu lift tu semua lelaki, saya sorang pompuan, mmg saya tak naik. Lambat pun lambat la, mesti orang fikir, apa kena la minah ni, paranoid ke apa.. hahaha, lantakla.



Tapi dalam kesukaan saya yang suka berkawan, saya kira-saya tak ramai kawan. Especially bila dah dirikan rumahtangga, dan dah beranak tiga. Banyak faktor kot,



Satu: saya duduk di apartment yang most everybody doesn't know everybody, tingkat 15 pulak tu.



Dua: Bila dah kawen, takla social sangat. Saya mingle dengan orang-orang terdekat shj..budak ofis, my parents, hubby, anak2, my best friends.


Nasib baik ada internet, kalau tak mmg tak tau hal luar. And ada juga kawan2 baik sekolah saya yang berkecik hati dengan saya (mungkin sampai sekarang) sebab kalau ada gathering, saya selalu cancel last minute di sebabkan suami saya mmg super bz dan saya pulak taknak datang gathering macam org single yang takder laki. Sampaikan Hanim pernah ym saya dan marah2 manja suruh saya duduk kat puncak ni sorang2, dia kata suami saya kurung saya dalam balang kaca dan belek saya hari-hari jangan bagi orang usik.( Macamla aku ni lawa sangat dia nak belek aku jer tak payah buat keje lain) Tapi dalam marah-marah manja tu, mmg dia tak contact saya sampai sekarang, ym ikonnya takpernah bernyala lagi, agaknya betul punya marah kawan tu. FYI, Hanim ni best friend saya dari saya darjah satu sampai form 5, tapi disebabkan hal kecik dan evolusi hidup yang saya lalui, saya kini bukan lagi sahabat yang di gemari. Sedih, tapi itula hakikat. Batu yang keras pun boleh berubah bentuk, ini kan pula hati orang.

Kadang- kadang saya tertanya juga, is that something wrong with me or what. Well, saya ada juga kawan2 baru yang saya kenal secara maya di forum. Punya la excited, hari-hari ym.. sebab teman saya ni baru nak jadi internet merchant, so macam-macam dia tanya saya tentang perihal berniaga di internet yang mana saya buat secara hobi tapi konsisten. Saya takla bagus sangat, tapi boleh la kongsi pengalaman selama 2 tahun berniaga kecil-kecilan di forum Wanita Melayu.com. Bermula dari situ dia selalu interview saya, dan saya selalu interview dia. Kami jadi rapat dan baik. Saya kalau tak dapat borak dengan dia saya jadi bosan . Tapi hari ni keadaan tak macam tu lagi. No more ym, no more borak, no more lawak bodoh. NO MORE. saya realize benda ni sebab ada sekali tu saya buzz dia dan nak mulakan topik perbualan kami hari tu tapi dia tanak layan saya... Saya ada dua orang teman rapat, masa dan status sebagai isteri dan kareer mereka tak pernah membataskan persahabatan kamidan kami tak pernah lupa satu sama lain. Sampai hari ni.

Saya lagi suka berkawan dengan makcik aisyah, dia jual nasi lemak dan kuih-kuih depan tadika anak saya. Kalau ada kelapangan memang saya akan singgah sambil makan karipap yg dia jual. Selama 3 tahun kami berkawan dan bertukar cerita, dia tak pernah prejudis dengan saya, tiap kali saya pergi pasar balik pasar saya akan hon dia..saya tak pernah amik kesempatan amik karipap free dari dia, dan dia tak pernah merajuk kalau saya terlupa beli nasi lemak dia.



Auntie Shantie pun baik. dia kerje maintenance kat apartment saya, kesian tengok dia pagi2 dan terbongkok-bongkok menyapu orang lalu main buang jer sampah. Dan kalau lalu awek2 cun dijeling ajer auntie nih, mentang-mentangla kawan tu tak vogue cam kau dan tak sewangi perfume yang kau pakai. Selalu borak dengan dia (kalau supervisor dia takde dalam radius yg terdekat) :) dia memang rajin.


Takperla. Hidup mesti terus.Tak payah fikir apa yang orang lain fikir. Yang penting saya ikhlas dan jujur. Saya dah jumpa teman baik sehidup semati dengan saya..suami saya. Paling-paling pun kalau semua orang dah tanak kawan dengan saya, saya ada dia. Masih ramai lagi yang sayangkan saya. Ada yang dah hilang, ada yang jumpa semula. To Ita and Anis, Friendship forever.

1 comment:

ecah said...

saya pon takde kwn sgt..jadikla kawan saya..boleh tak...?

-AISHAH-
seri kembangan