CARA NAK KURUSKAN BADAN



:) Saya ni takla kurus sangat. Dengan tinggi saya 158 cm berat saya 54 kg. Masa anak dara muka saya ni cengkung, tapi sekarang ni kalau pakai tudung tu muka nampak penuh lah jugak macam bulan.
Ha..Gambar di Langkawi.. sukanya dia dapat pergi shopping.. Ni lah muka bulan tu.

Alhamdulillah, suami saya bagi cukup makan. :D Kurus sangat pun tak elok, nanti orang cakap kita tak bahagia.. tapi tak semua orang yang gemuk pun bahagia, lagi susah sebab kena gout la, sakit lutut, kencing manis dan segala macam mak nenek penyakit semua ada.



Ni gambar saya dari tepi dengan anak bongsu saya.. macam kurus.. Macam je...:D



ok sekarang saya bagi tips nak kurus. Nak ikut atau tak terpulang, tapi kita kongsi ek.. mana tahu menjadi pulak cara nih, saya kalau dapat buang lagi 4 kilo rasa ok dah.

1. Minum dari separuh dari berat badan anda sehari~termasuk segelas air setiap kali nak makan. So kalau berat saya 54 kg, saya kena minum 27 kg air. Emmm boleh tahan banyak tu...

2. Jangan emosional masa makan. Ha, agak-agak kalau putus cinta tu jangan nak makan coklat/candy semedang..menjadi gemuk tidak membantu anda menyelesaikan masalah, kalau gemuk susah nak carik boyfriend baru (kalau yang putus cinta tu la..) Maksud saya, bila makan jangan di dorong oleh masalah kita seperti murung, tension, bosan.

3.Selalu makan sarapan.
Jangan miss sarapan. So takla kita makan banyak sgt masa tengahari. Baik untuk metabolisma dan otak.

4. Buat Jadual makan.. Honestly, saya takde jadual makan. ;P (biar betul..) Kecuali kalau anda sudah menbuat treatment di Mayfair atau Slimworld dan sudah abis beribu-ribu ringgit, jadual makan ini wajib supaya suami anda yang menaja anda tidak kecewa. ;D Tapi kalau duit sendiri, takper, terpulang.. asal jangan seksa diri sudah.. Tapi jadual penting juga, untuk orang yang langsung takleh tahan tgk lauk pauk yg sedap asyik nak makan ajer.. seperti saya. Jadi lepas ni saya akan buat jadual makan saya. (Kalau abang baca ni mesti dia cakap, TAK BUAT SIAP!!)

5. Kira umur sebelum makan. Ni ala-ala kira kambing sebelum tido.. kalau dah kira-kira then tertido dah tak jadi makan, then selamat la drpd jadi gemuk..hahahha.. ok serius serius. Mesejnya, jangan makan ikut nafsu. :)

6. Jangan cepat putus asa nak kurus.Enough said

7. Kalau dah sudah makan jangan tido. Tak baik tido kalau lepas makan, at least buat kerja rumah after 50 langkah. then baru rehat. Jangan jadi ular sawa, tak elok...

8. Jangan macam snek yang di proses. Bak kata suami saya, ia akan terus pergi ke p**ggung. Tapi selalu juga dia belikan chipster bawak balik rumah. "Untuk anak-anak" hihi okay.

Yang penting jangan seksa diri, lepas ni banyakkan beli buah-buahan ok? Jom kita sama-sama jadi sihat.

4 comments:

adieha said...

sy nak btolkan yg pasal 'air' tu. mati woo minum 27 kg air.

berat awak 54 kg bahagi dgn 30 dpt.. 1.8 kan? 1.8 tu adalah kuantiti air dlm kg. bukan 27 kg air ye. awak kene minum at least 1.8 liter air setiap hari.

nak tips utk lose weight + healthy eating, sila ke http://myh3rbalif3.blogspot.com

good luck!

adieha said...

isk.. silap type lak.

"1.8 tu adalah kuantiti air dlm kg (liter. bukan kg tau)".

yg ujung tu salah. ekek. nak type liter, tulis KG plak. aduhai. hahhahah. awak la ni.. kire air dgn kg plak. haha.

preety ajreena said...

ssuh nk trunkn brt bdn sdh plak klu di pkirkn...

preety ajreena said...

sye nie bru umur 16 thun tinggi 169 sye dh buat tip krus kn bdn dn stiap ari gie gem fixnes xpi xde prbdh pon brt bdn sye stay 82 jgak kdg2 mlu gak klu pkai bju t.shit.dn mlu2 ngn kwn2 tlg sye cm ne nk krus kn bdn lbh ttp lgie..