Berpantang.

Salam. Lamanya tak menulis. 7 minggu since last entry. :)
Saya dah selamat melahirkan seorang bayi lelaki comel yang embam-embam. 5 Ogos2011, jam 6.59 ptg, 3.25 kg.
Diberi nama Rayan bin Najat Affendy Sila sebut R-A-Y-A-N. bukan Ryan, raiyan, atau Rayyan. Sugar Ray jauh sekali.
Maksudnya dalam bahasa arab Syurga, cakerawala. Kalau dalam bahasa Persia, maksudnya herba yang harum.
Nama yang baik-baik untuk di panggil tanpa ada short form atau long form.
Nama anak-anak semua pun pendek-pendek, Tufah, Faeiq, Ghaus dan Rayan. Senang mama nak panggil dan tulis
kat buku sekolah sebab nama abahnya dah panjang. :)

Alhamdulillah, bersalin kali ni rasa cepat pulih, biasanya after deliver mesti kena rengat 3-4 hari. Tapi bersalinkan Rayan
kena rengat sehari je then sakit berkurang. Ibu jaga seminggu sementara tunggu saya kuat, seblum tu dia dah stand by kat rumah 2 weeks before sebab menunggu baby yang takmo keluar.Bila dah tegap, ibu pulang since saya pun tak mahu ganggu jadual ibu beribadat bulan2 puasa ni dia nak pegi tadarus dengan kawan-kawan, lagipun nnt sian pulak ayah sorang2 kat rumah. Mesti orang wonder, apsal tak balik kampung pantang kat kampung je. Err... komplicated la kengkawan. Anak2 sekolah satu hal, then anak2 saya ada history Jaundice yang severe, jadi susahla kalau kat kampung, abahnya kat sini, nak hantar anak g hospital dan macam2 hal la dgn Tufah exam..Ayoola mcm2 hal. Hingga ke tika ini saya berpantang sendiri di rumah dijaga oleh Encik Suami dengan penuh kasih sayang. Bila berpantang sendiri, sendiri mau ingat, mandi kena air panas, badan mesti sapu minyak panas satu badan, param mesti pakai, stokin mesti pakai, bengkung mesti pakai
kang alignment pinggang lari plak. Takleh minum air sejuk@ais, makan ubat+ jamu, kalau anak kena kuning, jamu jgn makan dulu, alamat nanti berpantang kat hospital sbb kuning anak tinggi. Dah 2 minggu baru boleh makan jamu, bila anak dah bebas Jaundice. Ini bukan kali pertama berpantang sendiri, Masa Tufah dan Faeiq pun saya berpantang sendiri, suami yang masakkan lauk2 pantang. Suami saya pandai memasak. ( tapi tak mau puji lebih2 sebab nnt dia kata saya bodek dia.. ;-P ) Cuma masa masa Ghaus saya pantang di rumah ibu itu pun 3
minggu sahaja lepas tu balik rumah sendiri pantang sendiri, suami yang jaga. Result, kesihatan baik, still manage turunkan berat badan
yang mencanak-canak naik masa mengandung, : P. Senang cakap kembali hot. ( utk suami la ) ahaks. ^_^V . Jangan marah.


Bak kata Ibu, rasa-rasa badan tu. Jangan main air, nnt dah tua tangan dengan kaki kebas2. Jangan gatal2 nak menjahit ke menyulam ke pantang2 ni, kang mata rabun. Mata saya memang dah sedia rabun, so nothing much I can do bout it, but don't make it worse.
Ha, bila dah semua dah pakai, ubat dah makan, dok diam2. Jangan gatal2 nak menyangkul ke, berus lantai ke, berlari2 ker.. Nama pun pun berpantang, Kang kalau bentan menyusahkan semua orang. Saya kira lebih berdisiplin ( apahal skema sangat ayat ni..) bila pantang sendiri
sebab kalau ibu ada jadi mengada2 sebab semua pun tunggu Ibu. :D Tapi orang sekarang pantang sikit lebih kurang je kot tak macam saya ni beria-ria.. Sebab ada orang baru 2 minggu bersalin dah siap pergi shopping bagai dah.... haih...jangan berangan la nak shopping masa pantang ni walaupun PKNS Bangi tu sekangkang kera je dari rumah, baru berdiri kat depan pintu pun dah kena marah dengan Encik Suami, " masuk! nnt kena hujan kang! " hahha padan muka , kan dah kena marah. Jadi solusinya, shopping online jer.. :)

Takpe, kena sayang diri sendiri.. Kita orang perempuan la jaga diri sebab nak jaga family, suami, anak2.. Jadi time pantang, pantang betul2..
tak kirala ada mak jaga atau diri sendiri jaga. Saya baru 2 minggu berpantang, so another 30 days to go. Chaiyok2 !

3 comments:

Wan Anis Sorfina said...

tahniahhhh! nnti tempek gamba babycomel plak ~

berdebarnya rase nk bsalin yo..

Syahida said...

tahniah!! seronoknya ada bby baru. enjoy ur baby.Selamat berpantang.

Khairani Bahaudin said...

wan Anis.... nnt red tepek okay:)

kak syida...mmg seronok...gedek dia je siang mlm..;) lama benar rasanya xde baby..