Memori

Aku dibesarkan di Melaka. Di kawasan rumah teres,  sangat sayangkan tempat tu.Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain.Tapi bila ibu dah pencen dan decide nak pindah ke kampung,aku jadi boring. Now, I never get the chance to go back to my old house,  selalu termimpi-mimpikan rumah tu. Satu sebab rumah tu dah lama tinggal dan ibu cakap,

"Luqman (adik ) ada juga balik rumah Melaka, tapi bila dia tido malam, dia rasa ada orang peluk dia.Rumah dah lama tinggal, "orang" lain la duduk "
Ibu ni...kadang-kadang superstitious la
"Sapa pulak yang duduk?"  soalan buat2 x paham.

Padahal,Arghhhhh!!! Takut! Berani betul si Luqman pi tido sana. Aku  kalau dah tahu ada benda lain, upah pun x mau. :P 

Tapi masa kecil, tempat tu sangat membahagiakan. Ramai kawan-kawan. :D Aku kan peramah. hihi

Dihujung deret rumah teres tu ada satu rumah corner lot yang di jadikan rumah orang-orang tua. Masa tu aku kecik , umur 7-8 tahun rasanya. Aku tak faham naper ada orang - orang tua duduk ramai-ramai sedangkan masa tu Nyai ( nenek aku ) duduk dengan kami di jaga elok dengan penuh kasih sayang oleh ayah dan ibu aku. Aku selalu la tanya soalan-soalan pecah otak pada ibu sampai ibu pening nak layan aku yang mulut becok ni. "Nape atuk nenek tu duduk situ? apsal anak dia x jaga dia? Rumah atuk tu kat mana? Nape, anak nenek tu x sayang dia ke?" aku tanya berulang-ulang sebab x paham, dan ibu aku naik penat nak jawab. 

Rentetan tu selalu la aku jadi tetamu x diundang ke rumah orang-orang tu, main "PeekaBoo" dengan atuk nenek tu kat pintu pagar. Penghibur x berlesen walaupun aku tak secute mana. Hahahaha.  tapi x boleh masuk sampai dalam jadi borak-borak kat pagar je. Tapi bila aku budak kecik yang baru belajar tanya soalan pelik-pelik pada atuk nenek tu, (macam soalan2 yang aku tanya pada ibu) nurse yang jaga diorang dah x kasi aku datang dah. Evil Nurse!  Rumah orang2 tua tu beroperasi selama 3 tahun, sampaila ada kematian di situ, then operation closed. Tak tahula sebabnya, tapi itulah kisahnya...tutup cerita 20 tahun lepas.

Everytime pergi pasar  mesti nampak sorang atuk depan bank CIMB dengan sebiji kotak derma. Aku lalu tengok alamatnya di kajang, dekat sangat dengan rumah aku. Sayu hati aku teringat rumah orang-orang tua yang dekat dengan rumah aku masa kecik dulu. Tanya-tanya juga pada atuk tu camner boleh duduk di situ,Di pendekkan cerita, dia kata, dia sakit dan dimasukkan di hospital,bila dah sihat last resort hospital hantar ke rumah jagaan orang tua sebab dia dah tiada sesiapa dah. Family xde, anak pun xde. Aku rasa air mata macam laju nak turun macam banjir tapi tahan je. Dia ada bagi resit, kata dia pada aku kalau ada baju terpakai atau bantuan boleh la hantar. 

No 23,Jalan Maju 2
Taman Maju
Jalan Semenyih
43000 kajang

http://www.sitinoraininursinghome.com/Donations.html

Jika ada baju-baju yang elok tapi dah takmo pakai bolehla hantar sini, atau apa2 yang nak didermakan.

Syukur jika kita ada kehidupan yang baik, ada sesetengah dari kita memang kurang bernasib baik... 

p/s:Saya sayang ibu ayah mak abah. 



2 comments:

mak encik | SZ said...

salam kenal cik red!
teringat iklan tv yg anak menantu takmo jaga bapak dia pastu anak2 kecik yg sedarkn diorg..huhuhuhu..iklan raya kot ...

Khairani Bahaudin said...

salam suzi

haah, redpun ingat iklan tu
touchingkan?