Anak...

Ada orang tinggalkan mesej di website REDCOMELMALL dan bertanya kepada saya bila nak update blog... hihihi...terima kasih sebab ingatkan saya. :D

Saya sering berfikir tentang orang yang saya sayang. Ibu ayah saya.. suami saya, anak-anak saya... adik beradik saya, best friend saya... tapi yelah, yang dah dewasa tu dah pandai jaga diri sendiri.. tapi anak-anak ni, helpless. Mereka memang harapkan mama abahnya nak berikan perlindungan dan kasih sayang...Tapi kadang-kadang kita tak perasan, kita sering di telan kesibukan sampai tak sempat nak menumpukan perhatian pada mereka.. Jangankan mereka yang bekerja, saya yang ada di rumah ni pun kadang-kadang sibuk.. Ntah apa-apa yang sibuknya, tapi yang bagusnya diorang pun sama-sama buat sibuk dengan saya. Sibuk ikut mama pergi pasar, sibuk ikut mama amik supply Cosway, sibuk ikut mama pos barang, Ghauss sampai tertidur2 dalam kereta.. :D

Anak-anak saya semua lelaki..memang bijak-bijak dan boleh tahan lasak semua-semuanya... Rumah saya jarang dapat cantik, paling lama bertahan 30 minit. Ataupun bila mereka dah tidur. Kasihan anak-anak saya takde tempat bermain sebab kami duduk di apartment, tak dapat saya nak lepaskan anak saya bermain di luar rumah. Saya memang paranoid nak lepas bebas anak bermain diluar rumah sebab banyak sangat kes anak hilang. Kecuali bila kami keluar outing ke tasik atau taman, masa tu la diorang dapat lari riang ria sana sini..

Jadi rutin sepanjang minggu, Faeiq dan Ghaus bersekolah dari 8.30 pagi hingga 12.30 tghari, Tufah pula sesi petang. Malam macam biasa , baca buku dan buat homework sekolah. Biasanya lepas makan malam buat homework, sampai pukul 10.30 malam baru tidur. Home worknya memang banyak, tapi alhamdulillah, Tufah dah boleh membaca dan menulis dalam 3 bahasa dgn baik, tulisannya cantik dan ada basic matematik yang bagus... Q-dess sangat bagus untuk pendidikan awal anak-anak.

Hari sabtu anak-anak saya pergi ke kelas melukis, selalu kelas melukis yurannya mahal, tapi sebab dah kenal lama cikgunya, dapat harga kawan-kawan. Jadi bila di rumah anak-anak saya tak main dengan permainan fizikal macam pistol dan senapang, mereka tak pernah merajuk atau marah kalau lalu di kedai mainan dan saya tak membelinya, tapi boleh merajuk kalau di rumah kehabisan kertas atau pensel. Jadi waktu-waktu peak hour bermain mereka, akan bersepah-sepahlah kertas-kertas dan pensel.Penuh satu rumah..hihi.. Dan sayalah yang tak jemu-jemu kutip kertas tu, siang malam pagi petang..

Berat betul hati saya nak meninggalkan anak-anak saya dalam jagaan orang lain selain suami saya. Untuk meninggalkan mereka dalam jagaan atuk/nenek/uwan juga saya keberatan sebab kondisi kesihatan mereka yang tak mengizinkan. Tak suka nak susahkan sesiapa. Anak sendiri, sendirila jaga.. :D

Menjadi ibu bapa memang satu amanah... Amanah yang di dambakan oleh semua pasangan yang telah berkahwin. Harus tabah, tenang dan sabar dalam menangani kerenah anak-anak.

Walaupun tiada anak-anak bermaksud baju kotor tak banyak, dinding rumah cantik bersih, kereta tak comot dgn kesan coklat dan Vitagen. Boleh honeymoon dengan pasangan bila-bila masa diamana jua tak payah nak tunggu cuti, boleh tengok wayang midnight anytime you want, tiada pasangan yang dah berkahwin yang berdoa supaya mereka tidak dikurniakan anak-anak. Kalaula ada yang berdoa begitu, mereka la yang rugi.


Saya dan anak-anak Happy Yiba yiba di kelas melukis :D


Anak-anakla yang paling berharga... walaupun kadang saya pening kepala dibuatnya, tapi hidup tak bermakna tanpa mereka...

2 comments:

Syahida said...

setuju...biarlah susah, penat dan payah menjaga dan mnguruskan anak2 TAPI berbaloi2 kan??

Khairani Bahaudin said...

haah sis syida...
memang berbaloi sesangat...
pasti sgt dihargai oleh diaorang bila depa dah besar nnt..:)