Kadang-kadang saya menangis.

Ayah masa kecik panggil saya cembeng
Ibu selalu cakap saya kuat merajuk.

Sekarang,
Suami saya pulak panggil saya cembeng.

Hey, itu dulu tau. 5 tahun lepas.
Masa baru kawen memang saya selalu menangis, banyak betul dugaan masa tu.Kawen masa belajar, memang tak tahan pressure.Tapi tahun demi tahun berlalu, macam-macam pengalaman saya lalui.Tak banyak sikit buat diri jadi tabah. Kalau ada kena marah atau merajuk pun sendiri pujuk hati.Takdela nak tunggu coklat atau bunga ke nak pujuk, berani potong kuku la kalau bagi. hahahha.:P Jangan marah ye bang.

Tapi malam semalam masa mengajar Faeiq buat homework saya menangis bila dia tak dapat buat exercise yang cikgu bagi... sebab saya takut dia tak boleh nak catch up bila dia dah darjah satu nanti . Saya menangis sebab menahan marah dan seboleh-boleh saya tak mahu merotan anak-anak saya kecuali untuk kesalahan yang berat-berat.( cth mencuri atau menipu yang diorang tak pernah buat). Akal anak-anak tak sama macam kita jadi sabar dan usaha tu perlu kan.

Seingat saya orang yang paling tabah mendidik adalah ibu ayah saya. Cukup masa pergi sekolah, cukup masa pergi mengaji, cukup masa tido. Baik ibu atau ayah, cukup disiplin didik kami adik beradik. Saya selalu fikir, mampukah saya buat yang terbaik dalam memdidik anak-anak yang bakal jadi imam keluarga mereka nanti?
Saya harap Allah beri saya dan suami kekuatan.

Kata-kata puji tak buat diri jadi lupa dan kata-kata kutuk tak buat diri jatuh. Jauh sekali nak bersedih tentang kekurangan diri melainkan ambil iktibar dan baikinya.

Namun satu-satu  perkara yang boleh buat saya sedih adalah tentang orang-orang yang saya sayang.
Buat anak-anak mama, kasih mama tiada yang boleh kamu bandingkan..
Buat suami, setia saya tiada taranya.

Setiap nafas yang saya hela adalah doa buat suami dan anak-anak agar mereka dalam lindungan Allah.
Moga anak-anak saya jadi insan yang hebat-hebat. Amin.

6 comments:

knv said...

take it easy dear. anak2 itu memang ujian.

zuwaidah said...

mereka lah syurga hidup kita, bersabar dan take care

Ely Hasrul said...

takmo nangis2.. bagus sbnrnye kalau dpt nangis kadang2.. i nih jenis ignorance. even dpt dugaan besar susah betol nk nangis padahal hati hiba lara huyuh haha.. walaupon agak boring dgr org ckp sabar, tapi kata2 sabar tuh la penenang diri.. mcm knv ckp.. anak2 itu ujian sbb dorg comel sgt! smpai nk marah pon xsmpai hati haha

Khairani Bahaudin said...

kak knv, memang... kesabaran tahap tertinggi amatla perlu...


zuwaidah..tanpa ibu siapala anak2..tanpa anak2 siapala kita, itula madu itula racun.

Owh Ely...bagusnya kalau I macam you...I ni senang benar nak mengalir air mata..kalau jadi pilem star I la ratu air mata kot..hahaha Tapi demi anak2dan keluarga hidup kena kuat kan? :)

Han Hanni said...

sabar ye akak..

kena kuat..

insyalah sume ok..

Khairani Bahaudin said...

Iye Hani, itu dah mesti, demi anak.